fredag 11 november 2011

Vikten av vinklar

När jag för ett par dagar sedan var ute på utflykt till Mauritzbergs slott på Vikbolandet insåg jag vikten av att pröva olika vinklar när man fotograferar. Nedan två bilder på slottet men taget ur olika vinklar. Ingen stor skillnad egentligen, jag har bara hukat mig lite när jag tog den andra fotografiet. Jag tycker den andra bilden får en betydligt bättre komposition när skylten inte skymmer slottet. Skylten fungerar också som en bra "inramning" till slottet. Balansen i bilden blir också en helt annan och den följer den s.k. "tredjedelsregeln", d.v.s. i det här fallet tar himlen upp ca en tredjedel av bilden vilket den inte gör i den första fallet.

Mer om tredjedelsregeln kan ni bl.a. läsa om här: http://weloow.se/david/?p=1681.




/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar